Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Hajóbemutató
Az év hajója: Impression 344

Ez a hajó nyerte el kategóriájában az "Év hajója" díjat a düsseldorfi kiállításon. Az Elan az Impression sorozattal veszi föl a versenyt a népszerű cruiser osztályban. Teszi ezt egyre nagyobb sikerrel. Az első modell, amit ebben a családban bemutattak a 434-es volt. Ezzel nem titkoltan a charter piacra szándékoznak betörni. Ezek a hajók kényelmesebbek, több hely van bennük, és csak alig valamivel lassabbak mint a "klasszikus" Elan modellek, amelyek ezentúl is gyártásban maradnak. A cég elkötelezettségét az Impression család felé mi sem bizonyítja jobban mint az, hogy az idén érkezik az 514-es maxi. A 344-est két kivitelben lehet megrendelni. A tulajdonosi verziót két, a charter kivitelt három kabinnal építik. Ebben a hajóban nincsenek nagy újítások, minden egyszerűen csak jó. Nagyon jó.

 

Jók voltak az első benyomásaim. Szépen csillogó műanyag, friss tík burkolat, jó fogású bőrkormány. Ezek a dolgok feldobják az embert. Nemrég egy másik bemutató cruiser kapcsán minimum szerelvényezésről írtunk. Úgy látszik ez divat lett. Itt is ugyanaz. Három csörlő, nincs leekocsi. Igazuk van. Nem kell több. Aki vitorlát akar állítgatni az vegyen versenyhajót. Itt, mint már oly sokszor bebizonyosodott, nem a sebesség a lényeg!
Ha cruisert kell építened, az első szabály: végy egy jó motort. Legyen egy kicsit nagyobb, mint amilyenre elsőre gondolnál, egy nagyon jó propellerrel és irányváltóval. Ez már fél siker! A második: kényelmes állómagasságra van szükség! A harmadik: szép, széles és hosszú ágyakat kell tervezni. E három szempont szerint az Impression 344-es jelesre vizsgázott, és persze azonnal az Év Hajója lett Európában. Ugye milyen egyszerű?

 

Az első benyomások után elindultunk a kikötőből. A szűk helyről finoman lehetett kiállni. A hajóhelyek közötti csatornában manővereznünk kellett egy elakadt hajó miatt. Nagyon pontos a gép. Finoman vezethető hátrafelé is. Szépen megy egyenesen, nem húz el semerre. A kikötő előtt felkerül a nagyvitorla a helyére. Meglepő módon a telelatnis vászon az alapfelszerelés, ezen hajón is ilyen van. Az árbocba tekerhető ugyan jobban illene a hajóhoz, de a Balatonra okos választás a latnis kivitel. Ezzel a riggel kifejezetten gyorsnak éreztem a hajót, jól reagál minden kormánymozdulatra, szépen szalad. Az a kevés állítási lehetőség ami van, megfelelő. A kormánykerék összecsukható. Ez nagyon praktikus, így nem kell kerülgetni a kikötőben. A cockpit úgy van kialakítva, hogy a génuát is a kormányos kezeli. A nagyvitorla-behúzó viszont a kabintetőre került, ezért egy kicsit kényelmetlenebb a hajóval egyedül vitorlázni. Egy jó autopilot sokat segít ezen a gondon. A bemutató hajón volt ilyen. A cockpitet ölelő habléc szokatlanul magas, széles peremén egész jó ülni, de alapvetően az utasoknak a belső padokon kell utazni. A deck jól járható, de szinte egyáltalán nincs napozófelület. A farrész szépen kidolgozott, a kivehető kormányosülés helyén lehet be- illetve kiszállni. Megfelelően nagy itt a tér. Fürdőlétra és édesvizes zuhany tartozik a helyhez.

 

A hajóbelsőben az L alakú konyha mögött van a szalon. Jobbra található a fürdőszoba. A tulajdonosi verzióban innen nyílik a hátrafelé található hatalmas raktár. A háromkabinos kivitelben viszont két achterkabin van. Ebben az esetben egy kicsit kisebb a fürdő, mert helyet kell adnia az achterkabinnak, amelybe külön folyosón keresztül vezet az út. Minden helységben kényelmes állómagasság van. A harmadik, illetve a tulajdonosi kivitelben a második háló az orrkabin. A hajó nagyon igényes kidolgozású. Jó anyagokat használnak szépen megmunkálva.
Az Impression 344-est nagyon megkedveltem. Szívesen élnék benne egy-két hétig valamelyik egzotikus szigetvilág csinos marináiban. Feldobja az embert. Jók a színek, kellemesek, emberközeliek az anyagok. Aztán, amikor elővettük a képeket rá kellett jönnöm, hogy ez nem egy szép hajó. Érdekes, hogy más maradt meg bennem. Igazán csak hátulról tetszik, oldalról és elölről kicsit ormótlannak látom. De mint tudjuk az esztétika a legszubjektívebb műfaj, és hát értem én, minden elemnek megvan a maga funkciója. Ahol egy kicsit magasabb a hajó, mint kellemes lenne a szemnek, ott annak az elemnek a csinosításával sokat romlana a kényelem. Ez a hajó pedig a kényelemről és az ergonómiáról szól. Nem véletlen, hogy ezt Düsseldorfban elismerték. A németek értik ezt a nyelvet.

Technikai adatok
Teljes hossz:
10,30 m
Teljes hossz:
9,90 m
Vízvonalhossz:
8,79 m
Szélesség:
3,49 m
Fekvôhelyek:
6 és 8
Merülés:
1,60 m
Top magasság:
14,90 m
Tömege:
6900 t
Motor:
19–29 LE
Üzemanyagtartály:
130 l
Víztartály:
220 l
Nagyvitorla:
28 m2
Génua:
31 m2
Spinnaker:
84 m2
Tervezte:
Rob Humphreysl

 

 

 

 

 



L. F.
Fotó: Szekeres


 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink